Moram da priznam da nemam pojma u kom će smeru otići ovaj tekst. Živimo u eri veštačkog: zaslađivači, đubrivo, biljke, sateliti, usta, grudi, zubi, hrana, a u poslednje vreme najviše se priča o veštačkoj inteligenciji. Jedino što znam – ovaj tekst će biti 100% prirodan.

Šta je veštačka inteligencija?

Pa, to je sposobnost računara ili robota da izvršava zadatke koje obavlja prirodna inteligencija (dakle, ljudi) koristeći ogromnu količinu podataka i na taj način donose odluke umesto nas. U poslednje vreme, „AI“ se stavlja uz sve, pa tako imamo veštačku inteligenciju koja kreira multimediju, video, foto, audio, tekstove…

U redu, mnoge stvari od toga i nisu veštačka inteligencija, ali „AI“ je toliko popularan termin, tako da se ne bi pričalo o nekim stvarima da nema ta dva slova.

I dok je u poslednje vreme najpopularniji chatGPT, chatbot, koji je u beta fazi, daje izuzetno interesantne rezultate (o tome detaljnije čitajte na drugim blogovima, iako se i sam zabavljam sa ovim servisom), ali ne verujem da je to sada ozbiljna pretnja kreatorima sadržaja, a ni prosvetnom sistemu (probajte npr. da mu zadate zadatak da napiše sastav o romanu „Ana Karenjina“ i biće vam jasno zašto…naravno, pod uslovom da znate ko je napisao i o čemu se radi u romanu).

Dakle, jasno je – 2023. će biti obeležena kao godina u kojoj se tech kompanije utrukuju koja će bolje i kvalitetnije plasirati „AI“ širokim narodnim masama.

Zaista ima izuzetno interesantnih (i korisnih) servisa koje treba da isprobate i zabavite se, a u ovom tekstu pišem o nedavno objavljenim servisima Spotify, YouTube i RadioGPT.

Interesantno je da sahranjivanje radija traje decenijama, što od strane same radijske industrije, što od strane novih kanala komunikacije, te da je u celom svetu radio u zaista velikom problemu (verovatno i na istorijskom minimumu kada su finansije u pitanju za mnoge lokalne emitere), a velike tech kompanije izbacuju upravo – radijske derivate. Kompletan nonsens, zar ne?

RADIO JE MRTAV, ŽIVEO RADIO!

Radio stanice su odavno pokrenule svoje digitalne servise, kako bi podigle finansije: mnogi su se otisnuli u podkast mreže, razvili aplikacije, sve su prisutniji i aktivniji na svim društvenim mrežama, a sve to sa dva cilja: privući nove slušaoce (mlađe uglavnom) i nove oglašivače (zbog podizanja zarade, odnosno, preživljavanja).

I stvarno, kad je muzika u pitanju, radio stanice su odavno izgubile trku sa muzičkim servisima za striming, poput Apple music, Spotify, Deezer, Amazon music, Tidal i sl. jer svi pomenuti servisi imaju manje ili više personalizovane radio stanice bez voditelja i reklama (u premium varijantama), koje prave lične plejliste na osnovu „lajkova“ svojih korisnika. Tako je moja personalizovana plejlista drugačija u odnosu na sve ostale i ne postoji radio stanica koja će napraviti bolju plejlistu u odnosu na moju personalizovanu (ili koju sam sam napravio).

Dolazimo do sadržaja – u ranijim tekstovima sam pisao o tome da je sadržaj jedini adut kojim radio može da se izbori protiv mobilnih telefona, striming servisa i mnogih drugih pretnji, a malopre sam pomenuo Spotify DJ, YouTube Radio Builder i RadioGPT.

Najviše dobijaju krajnji korisnici – još veća paleta ponuđenih sadržaja, što besplatnih, što onih jeftinih, a svakog dana se pojavljuje nešto novo što donosi dobar sadržaj i sve će biti teže isplivati.

YouTube (YouTube Music) Radio Builder radi jednostavno – izaberete 30ak omiljenih izvođača, kažete koliko „duboko“ algoritam da češlja po drugim izvođačima i posle par trenutaka slušate svoj radio. Nema dosadnih i neinventivnih voditelja, ili kako volim da ih nazivam, „polivači programa“, već su tu pesme koje vi želite. Ko je pomenuo ostale striminge servise? Ja ne. Verujem da YouTube ima mnogo više podataka od svih ostalih zajedno, te da će YouTube Music Radio Builder postati preozbiljan igrač.

Ali, sad dolazimo do Spotify DJ. Nova opcija koju promovišu je veštački voditelj. To je mašina, koja se korisniku direktno obraća „Uroše, vidim da ti se dopao novi album grupe RHCP, predlažem da zajedno preslušamo XYZ pesmu od mladog i perspektivnog benda HLKWJEN…“. Za sada, naravno, na engleskom – servis je dostupan samo u Americi i Kanadi premium korisnicima (i svima koji koriste VPN). Polivač programa je mnogo bolji od većine dosadnih polivača, jer zvuči dosta prirodno, ima dinamiku… uostalom, poslušajte i sami:

 

Zamislite kombinaciju ovoga i npr. chatGPT – AI napiše tekst podkasta, tj. Scenario, dva ili tri AI glasa to snime i imamo celu epizodu. Impresivno, zar ne?

Najzabavniji deo: HOĆE LI VEŠTAČKA ZAMENITI PRIRODNU INTELIGENCIJU NA RADIJU I PODKASTIMA?

Verujem da prosečnu hoće, ali visoku neće. I zaista, bezlično najavljivanje muzike je dosadilo svima, a vlasnike stanica to košta, pa nemam dilemu da li će mnogi zameniti svoje mrzovoljne i neinventivne voditelje. Ovo što ste čuli je u beta fazi, tako da je to daleko najgora verzija onog što nas čeka, a dostupna je već sada. Zamislite za koju godinu kada taj „voditelj“ ili „DJ“ bude u stanju da nam kaže precizno i kratko i vremensku prognozu i stanje na putevima i vesti (Alexa i Siri to već uveliko rade kad im tražimo) u kombinaciji na nama omiljenom muzikom? Personalni radio je tu.

I sve bi to bilo lepo, dok robotizovana stanica ne dosadi, dok se u ulozi voditelja ne pojavi HAL9000 koji će imati emocije i biti ličnost koja daje razliku, koja zna kako da probudi emocije nas, slušalaca. A to je jedini adut na koji radio stanice danas mogu da igraju. Sve manje voditelja na radio stanicama su ličnosti, sve više je mehaničko najavljivanje i odjavljivanje tekstova, čitanje vesti sa portala (mnogim voditeljima urednici ni ne dozvoljavaju da pokažu svoju ličnost…sve se više radi voicetracking, a velike tech kompanije sve više pokušavaju da naprave zabavne veštačke voditelje, da naprave radio. A ko želi da sluša takve radio stanice, a da ne plaća, mora da sluša reklame. A ljudi menjaju radio stanice kad im puste reklamne blokove. Kakav oksimoron!

Šta će se desiti?

Sledi izuzetno interesantan period, bez ikakve dileme. Radio kao industrija mora da shvati da im tech kompanije opasno dišu za vratom kao nikada pre. Radijski ljudi moraju više nego ikada da se trude da kreiraju zabavan, lokalni i bolji radio nego što to rade YouTube, Spotify i ostali. Da voditelji budu to što jesu – ljudi, sa prirodnom inteligencijom (ne, to ne znači da budu neradnici koji ne spremaju svoj program) koji ne zvuče kao „AI DJ“. Ljudi koji prave greške, koji znaju kako da se izvuku iz tih, simpatičnih grešaka. Koji (ponekad) krše pravila. Ljudi koji znaju kako da pričaju dobre priče. Prijatelji sa slušaocima. Koji znaju da vole i/ili poštuju muziku koju pušta njihova radio stanica. Koji su tu, u lokalu. Ljudi su socijalna bića, nisu individualna. Lepše je u društvu. AI još uvek neće biti dobro društvo. Nadam se. Ne želim da zmislim veštačku publiku na koncertima, veštačke izvođače, kao što ne želim da zamislim veštačkog voditelja – programiranog – a lista „živih“ koje sa uživanjem slušam je sve kraća. Zapravo, ovaj Sotify „voditelj“ mi se svideo – bolji je od 90% polivača programa koje sam čuo. A to nije da hvalim AI voditelja, nego kritikujem bezlične voditelje na radiju.

Ljudi su pokazali da više vole realno/stvarno nego virtuelno/veštačko.

Šta vi mislite? Kako će se ovo razvijati? Ostavite komentar ili ovde ili na društvenoj mreži koja vas je dovela na tekst.

Za dalje čitanje preporučujem tekst namenjen radijskim voditeljima (čitajte ovde), svim radijskim ljudima (čitajte ovde), ili se jednostavno igrajte sa chatGPT (ovde).