Tell a vision, iz mog ugla
U poslednje vreme držim predavanja po Evropi na prestižnim konferencijama o radiju, marketingu i kako biti kreativan (drugačiji). Tako sam dobio poziv i za prestižnu belgijsku konferenciju “Tell a vision”, koja je posvećena budućnosti TV i radijske industrije.
Od inicijalnog poziva, do završetka konferencije, sve je bilo savršeno osmišljeno i izvedeno, kako i dolikuje takvim konferencijama. Organizatori su, za razliku od mnogih sa ovih prostora, surovo profesionalni, te ništa nisu prepustili slučaju. Posle Pariza (Radio Days Europe) i Beča (Medientage), ovo je bio moj treći veliki nastup na marketinško-medijskim konferencijama.
Nakon potvrde (više od pola godune unapred) da prihvatam poziv da budem predavač, nekoliko puta sam se telefonski čuo sa direktorom suorganizatora, koji je prisustvovao mom predavanju na Radio Days Europe u Parizu (marta 2016.), i tada sam saznao da je još tu rešio da me dovede na “Tell a vision”. Surovi profesionalizam, koji sam pomenuo, podrazumeva da je apsolutno sve organizovano mnogo pre same konferencije (3. oktobar 2017.):
- Pre rezervacije hotela (sa 5 zvezdica, što se podrazumeva za ovakve konferencije), organizatori su me pitali da mi je hotel ok
- Povratnu avio kartu sam imao skoro dva meseca unapred
- Prezentaciju sam morao da pošaljem najkasnije do 15. septembra (nepunih mesec dana), da bi sve bilo spremno i provereno za konferenciju
- Za dan pre konferencije dogovoreno je predavanje/diskusija sa top level menadžmentom najslušanije komercijalne i najveće državne radio stanice
Slike koje sam odvojio u ovom delu su informativna redakcija RTL-a i studio radija Contact, gde sam držao pomenuto predavanje i okrugli sto.
Pre konferencije
Dan pre konferencije, posle predavanja/diskusije u RTL, organizovana je generalna proba. Organizatori nisu ništa prepustili slučaju, a generalna proba i te kako ima smisla, jer treba “osetiti” toliku binu, salu, isprobati clicker, i proći kroz sopstvenu prezentaciju.
Prvi utisak kada sam ušao u Wolubilis (pozorište/bioskop, za ovu priliku pretvoren u kongersni centar) je bio u skladu sa očekivanjima. Ogromna pozornica, sala za 300 ljudi, džinovski ekran za prezentacije…
Na probi sam prvi put video (upoznao) Les Bineta (“Head of Effectiveness at adam&eve DDB”, a ispod ćete imati nekolio informacija o njemu), i najbolju probu nekog predavanja ikada:
– Now this is blah blah blah (prebaci slajd), and now some blah blah blah (opet promeni slajd), more blah blah blah…i tako celu prezentaciju.
Još jedna izuzetno korisna stvar (ovo nemojte zaboraviti ako organizujete konferencije sa predevačima koji se ne poznaju), a koju su organizatori uradili, jeste zajednička večera svih predavača i organizatora. Da se uoči konferencije upoznamo, razmenimo kontakte, opustimo i eventualno pričamo o mogućnosti nadopunjavanja izlaganja. Tokom večere, svih 8 predavača (dakle, njih 7 i ja) su bili raspoloženi, pričali o svojim iskustvima, razmenjivali ideje i načelno dogovarali buduće saradnje. Ne biste verovali kakvu neposrednost imaju ljudi koji u svom portfoliju imaju najveće svetske oglašivače poput HEINEKEN, Stihl, Deichmann, Microsoft, Nestle, MasterCard, Volkswagen, Heineken, Google,…a još interesantnije je to da sa prva tri pomenuta, u Srbiji, sarađujem uspešno više godina.
Konferencija
Sama konferencija je praznik za sve prisutne, kako predavače, tako i za delegate. Prepodnevni program bio je posvećen televiziji, u okviru kog su pričali Mark Ritson, Les Binet, Migel Aguza i Bart de Po (panel diskusiju). Popodnevni program je bio namenjen radiju, a pričali su (ovim redosledom), Ema Rodero, Uroš Bogdanović, Sem Kroter i Mark Barber.
Što se mog predavanja tiče, organizatori su ga već podigli na YT, pa nema razloga da ne bude i ovde. Pogledajte ga i slobodno ostavite komentar. Nakon predstavljanja, pokazao sam prisutnima kako funkcioniše naš mozak, i kako je moguće zahvaljujući naprednim tehnikama uma koje se implementiraju na radiju (program i reklame) zapamtiti mnogo više pojmova (preko 25) za samo jedan minut.
Predavanje je ocenjeno kao korisno i odlično. Nakon konferencije, prisutni su mi prilazili da se raspituju o uslugama koje im mogu ponuditi, kao i da pitaju još neke detalje o tome kako biti kreativan i kako ja vidim budućnost radija kao industrije.
O radiju i oglašavanju s vremena na vreme napišem ovde po koju reč.
Savetujem da, ukoliko vas zanima radijsko oglašavanje, pročitate tekst “Za dobar radio (ne) postoji loša reklama” (klikom na link, otvoriće se novi tab) i “Otvoreno pismo oglašivačima”.
Predavači (za više informacija, kliknite na ime)
Les ima neverovatan smisao za humor. To je prvo što primetite kod njega. Inače, u profesionalnom svetu, on je najveći stručnjak (verovatno u svetu) iz ekonometrike. U praksi, meri efekat advertajzinga. Dobitnik je svih mogućih nagrada u Velikoj Britaniji, uključujući i onu najprestižniju, The President’s Medal.
U svojoj bogatoj karijeri, radio je sa Unilever, Volkswagenom, Lloyds Banking Group, Heineken, Save the Children, Aviva, SSE, Waitrose i Google. 2016. Dobio je tri Gran Prija u Kanu, na Eurobestu i IPA za efektivnost kampanje Džon Luisa.
Tokom njegovog predavanja, pustio je spot za pomenutu kampanju (ne morate da guglate, sve sam vam izdvojio), i objasnio koliko bolji efekat imaju reklame sa emotivnom porukom.
Postoje ljudi koji kada opsuju, izazovu reakciju prevrtanja želuca kod onih koji to slušaju, ali postoje i oni ljudi koji posle psovke izazovu kod vas “bravo majstore, na pravom mestu u pravo vreme”. Mark je definitivno predstavnik ove druge grupe. Redovan profesor marketinga na Melbourne Business School, i vanredni profesor na Singapore Management University. Doktorirao je marketing na lankasterskom univerzitetu, a u Briselu je pričao da TV nije mrtav, i da će još dugo dominirati kada je u pitanju uticaj.
Lista njegovih klijenata je možda najimpozantnija od svih predavača: Baxter, Loewe, McKinsey, PepsiCo, Subaru, Eli Lilly, Donna Karan, Johnson & Johnson, De Beers, Sephora, Benefit, Amgen, Ericsson, Jurlique, Cloudy Bay, Unilever, KPMG, WD40, Louis Vuitton, Dom Perignon, Fendi, Tag Heuer, Dior i Hennessy.
Profesor sa Pompeu Fabra Univerziteta u Barseloni, na odeljenju za komunikologiju, Ema Rodero. Istražuje boju glasa, brzinu priče, i frekvencije koje se najbolje pamte. U neprekidnoj komunikaciji sa svojim studentima. Objasnila je da je broj reči u minutu i te kako važan parametar za memorisanje sadržaja.
Između 160 i 180 reči u minutu bi trebalo da izgovorimo (sva istraživanja su rađena u Španiji, tako da verujem da je za pojedine jezike druga brzina…dogovorili smo se da diskutujemo na tu temu) da bi se sadržaj zapamtio.
Njegov posao bi želeli mnogi. Radi u kompaniji koja je u celom svetu izuzetno prepoznatljiv brend. Dovoljno je reći IKEA, i verovatno da ne postoji osoba koja će pitati “A je l’ se to maže na hleb?”. Migel je direktor komunikacija belgijske IKEA-e, a na svom predavanju je pričao kako oni pristupaju marketingu i kako njihove reklame dobijaju puno pažnje. Ogromni budžeti su u pitanju, radi se centralno, verovatno je za jednu kampanju veći budžet nego trogodišnji BDP Srbije, ali ono što mi je privuklo pažnju, jeste kampanja koju su nedavno radili, a zove se bežični bungee.
Nisam stigao da mu kažem da su plagijatori, budući da sam nekada davno napisao reklamu za bežični bungee, promovisali smo ga u okviru Indexovog radio pozorišta, i ne verujem da bi se iko usudio da skoči sa tako nečim…doduše, oni su angažovali naučnike da to stvarno bude moguće. I uspeli su, pogledajte video.
Mark Barber. Voli radio. Živi za radio. Živi od radija. I to odlično. Razvio je više puta nagrađivanu strategiju plasiranja sadržaja. Muzičar, svira gitaru (imao sam prilike da čujem demo snimke njegovog benda, uz pivo i kikiriki) i istražuje kako pojedine melodije zvuče – kako brend može imati svoj prepoznatljiv zvuk. Ne zvučni logo, nego baš zvuk.
Radio u engleskom McCann-u, a lista klijenata sadrži i Bacardi Martini, Nestle, MasterCard i Microsoft. Obećao mi je da će posetiti Srbiju u budućnosti, možda na nekom predavanju koje budemo ogranizovali u Beogradu. Do njegobog dolaska, pogledajte predavanje koje je održao u Parizu, na onoj konferenciji, gde mi je predavanje uvršteno u top5.
Leave A Comment
You must be logged in to post a comment.