DOSTA KUKANJA, VREME JE ZA RAD(IO)!

U ovom tekstu ću se fokusirati na radijsku industriju, ali sigurno ćete pronaći neku paralelu i sa biznisom kojim se bavite, jer korona nije birala koga će napasti. Radeći na radiju, prošao sam mnoge krize, a u prošlosti ih je bilo onoliko. Međutim, ni jedna nije bila kompleksna kao ova.

Prošli smo prvih mesec dana šoka, a ovog puta, nije nas pesma održala, nego humor. Svi smo u nekim Fejsbuk ili Vajber grupama, nismo se tako iskreno i toliko smejali baš dugo. Čuli smo se sa mnogim prijateljima, neki su ponovo upoznali svoje porodice, i zaista – promenili smo način života. Mnogo. Sasvim je jasno da svet nakon svega neće biti isti, koliko god mi želeli sa time da se pomirimo ili ne.

Kada se krajem prošle godine pojavila „tamo neka bolest“ u Vuhanu, u dalekoj Kini, malo ko je mogao da pretpostavi da će lokalne radio stanice širom Evrope i sveta preko noći doći na ivicu egzistencije. Teško je bilo napraviti krizni plan, čak i kada je krenuo haos u Italiji, jer je i to bilo „tamo negde u svetu“. Svi smo bili vođeni našom čuvenom „valjda neće nas, šta smo sve preživeli, može nešto i da nas obiđe“. Virusi nemaju pasoše, nisu im potrebne vize, putuju slobodno i šire se izuzetno brzo kao lažne vesti.

Radeći sa nekoliko radio stanica u regionu, tokom januara i februara sam, sasvim sigurno, bio dosadan voditeljima i producentima (a verovatno i nekim slušaocima) sa praćenjem situacije oko širenja nove, tada nepoznate bolesti. Na žalost, bio sam u pravu da postaje ogromna stvar, ali nisam znao da će biti baš toliko velika. I realno, nemoguće je bilo napraviti prognozu bilo kakvog scenarija. SARS-CoV-2 je stigao, rešio da ostane, i napravio pometnju kakvu niko ne pamti. Pre svega, u ekonomskom smislu. Prvi na udaru bili su radnici ugostiteljskog i turističkog sektora. Redom su „padali“ lokalni mediji, zatim regionalni, a potom i nacionalni. Mnogo brže od virusa, ekonomska kriza se raširila među celokupnom privredom. To što sada lanci maloprodaje, pojedini proizvođači hrane i apoteke beleže bolje brojke, to će se kompenzovati kasnije, jer onaj ko je kupio 1000 sapuna, neće istu robu kupovati narednih 10 godina. Namerno preterujem, ali ovo je sasvim realan scenario.

 

Virus je surovo napao radio kao industriju. S tim što je mnogo ubojitiji nego u ljudskom organizmu. Napao je i respiratorni i kardiovaskularni i digestivni, i reproduktivni, a sasvim sigurno i nervni sistem radio stanica. Nije ni jedna stanica u Srbiji, Crnoj Gori, Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj, Sloveniji, Makedoniji ostala netaknuta. U svakodnevnoj komunikaciji sam sa vodećim ljudima radio stanica širom planete, najpoznatijim radijskim konsultantima, dobavljačima opreme…razmenjujemo ideje, iskustva i strategije, a zajedničko je: cela radijska industrija u svetu je ozbiljno uzdrmana.

  

Male, odnosno, lokalne radio stanice u velikoj meri zavise od lokalne privrede, koja je preko noći stopirala kampanje. Što iz straha, što iz objektivnih razloga, ali su stopirane. I taj trend se nastavio do sigurno 80 i više procenata otkazanih i pauziranih kampanja. A radio stanica ima troškove koji teku i tokom ovog vanrednog stanja. O njima sam pisao davno, ako vas zanima, pročitajte to ovde. E, upravo ti troškovi, odnosno rashodi, još jednom: OSTAJU i tokom vanrednog stanja, i glavni su krivci zašto će mnogi emiteri ući u dugovanja iz kojih će se izuzetno teško izvući. Mere koje su predstavljene u Srbiji, na prvu loptu ne ulivaju poverenje, verujem da će vremenom biti izmenjene i postati „povoljnije“ i zato je pravi trenutak da prestanemo kao industrija da kukamo nad crnom sudbinom. Hajde da se pravimo da nove pomoći neće biti, a ako dođe dobro nam došla. Kao i uvek, najveći teret će izneti privatni sektor. Izaći ćemo i jači i bolji.

Vreme je da zavrnemo rukave i krenemo u borbu. Borbu za opstanak.

Niko ne može danas da kaže kako će izgledati posao onog trenutka kada se ukine vanredno stanje. Ne znamo kako će se ponovo sve pokrenuti, kada ćemo se bez straha rukovati i zagrliti sa prijateljima, kolegama, poslovnim partnerima. To ćemo saznati vremenom.

Dakle, kraj vanrednog stanja možemo dočekati na dva načina:

  1. Nespremni, pa kako bude svima, tako će biti i nama
  2. Delimično spremni, odnosno sa nekim planom kako ćemo se poslovno ponašati do kraja vanrednog stanja i po okončanju istog

Daleko bolje će proći oni koji će tokom narednih nedelja jasno razraditi plan kako funkcionisati dalje.

 

Vreme je da prekinemo sa kukanjem i počnemo da pravimo pare.

Zvuči sjajno, je l’ da? Neće biti lako, nema niko čarobni štapić, i danas kampanja od 100€ vredi kao kampanja od 1000€ pre mesec dana.

Da se ne lažemo, slušanost radija je sada mnogo manja nego inače, i potpuno je razumljivo zašto su mnogi klijenti prekinuli kampanje. To ne znači da se radio ne sluša, naprotiv! Jednostavno, radio više nema onaj prime time kao što ga je imao pre mesec dana. To će se vratiti, ne brinite. U ovom trenutku, ljudi su kod kuće, gledaju TV i provode vreme na internetu, pa su to glavni kanali komunikacije na koje, u danima koji su pred nama, a do kraja vanrednog stanja, treba obratiti pažnju. Sve što programski radite je potrebno, ali to je prvenstveno zbog imidža, a ono što će biti zapaženo su vaše aktivnosti u online svetu. Aktivirajte programsku arhivu, i najbolje trenutke programa postavite online ukoliko to već niste uradili. Niko nije na odmoru/raspustu ili slično – ovo imajte u vidu kod vremena plasiranja sadržaja da ljudi koji rade od kuće imaju radno vreme. Vreme je za pojačan rad, kako bi radio preživeo.

Vaš prodajni tim je u velikom problemu. Kampanje su pauzirane (bolji scenario), stopirane ili povučene (lošiji scenario). Međutim, ni prodavci ovaj period ne treba da tumače kao neplaniran raspust ili bolovanje. U ovim danima mudro treba da koriste svoje baze klijenata. Onaj ko danas ne radi, nego sačeka da prođe vanredno stanje, pa krene u akciju, biće nekoliko nedjelja iza nas, koji smo smislili neki plan. Prodajni tim treba ovo vreme pametno da iskoristi. Danas ljudi vole da pričaju više nego inače. Radio kao industrija treba da pomogne svojim klijentima da se izdignu iz mrtvih – mi smo marketing eksperti, znamo kako da ispromovišemo klijente. Iskoristite vreme da redefinišete svoje ponude.

Mi smo planove napravili, a rezultati će pokazati da li smo bili dobri u planiranju ili ne. Ukoliko ne možete da se izborite, ili imate problema sa planiranjem, slobodno me kontaktirajte.

Vreme je za novi format radija. Radio za posle Korone.

Umesto zaključka:

  • Napravite bilo kakav plan po kom ćete funkcionisati po povratku u normalu. Bilo kakav plan je bolji od nemanja plana.
  • Dogovorite se na nivou svih timova unutar radija kako će ko funkcionisati i šta će biti glavni zadaci.
  • Primera radi, desiće se leto, koje će za promenu, biti leto u lokalu. Mnogo više ljudi će ove godine biti tu. Potpuno je jasno da će mnoga letovanja biti otkazana.
  • Nemojte da vas iznenadi prestanak vanrednog stanja i povratak na posao.

Srećno i čuvajte se!