Tražite vodu, našli ste okean!

Čim ste ovde, pretpostavljam da tek treba da počnete sa sopstvenim podkastom, odlučili ste da li vam treba podkast ili blog,  ili postojeći želite da podignete na viši nivo. Ako treba da počnete, a niste još stekli jasnu sliku šta želite od svog podkasta, prvo pročitajte tekst Kako da pokrenem podcast. Mnogi su čitali tekst koji je prvenstveno namenjen radijskom svetu, Koliko košta AM/FM i web radio, a podkasti su pomenuti usput, zato sam rešio da podjednako detaljno uradim za podkaste.

Dakle, nulti korak je da znate šta želite od podkasta, i to na dugoročnom planu. Ukoliko Vam je podcasting hobi, i želite da ostane tako, da ne ulažete mnogo, Vama studio nije potreban, pređite odmah na kraj teksta i popišite opremu za V1 ili V2 jeftin rig.

Prvi korak je da odredite prostor u kom će biti studio. Da li je Vaš, ili negde rentirate? Koliko veliki prostor Vam zaista treba? Da li podcast ima video formu ili nema? Ako nema, da li je u planu video forma? Da li će voditelj i gosti sedeti za stolom, ili ćete imati neku garnituru za sedenje? Da li je možda reč o visokom pultu (stajanje)?

Drugi korak je, nakon toga da odredite budžet. Zbog toga je rečenica “našli ste okean” jako važna. Pravljenje studija može da bude rupa bez dna. Dva funkcionalno identična studija mogu imati cenovnu razliku i po nekoliko desetina puta. Vizuelno uređenje prostora (unutrašnji radovi i zvučna izolacija) takođe može mnogo da varira u ceni.

Treći korak je izvedba, odnosno, adaptacija, nabavka opreme i puštanje studija u rad.

Pod pretpostavkom da radite samo narativni podcast, u osnovi, dovoljan Vam je mobilni telefon sa integrisanim mikrofonom. Svakako, moja preporuka je iPhone (i ne samo za snimanje glasa, nego inače), što ne znači da su telefoni zasnovani na Android operativnom sistemu neupotrebljivo rešenje (loše jesu, ali da ne otvaramo sada Pandorinu kutiju). Kvalitet integrisanog mikrofona, ukoliko snimate u prostoriji koja nema puno reverba/eha (prostor, odjek), je sasvim zadovoljavajuć. Ukoliko su te ometajuće stvari prisutne, stari trik koji smo svi u nekom trenutku primenjivali je – što deblje ćebe preko glave, pa onda record. Leti ume da bude problematično, ali radi. Cena odličnog, a polovnog iPhone je već od 250-300€.

Uvek kod snimanja glasa vodite računa o praskavim suglasnicima (P i B). Ukoliko snimak pršti, nema te postprodukcije koja će to adekvatno rešiti.

Zadržaćemo se na snimanju preko telefona, dakle, solo podcasta. Korak ispred, u smislu kvalitetu snimka, jeste dodavanje eksternog mikrofona. Odlično rešenje jeste Rode SmartLav+, mikrofon koji košta 60-70€, a napravljen je baš za mobilne telefone, sa TRRS konektorom (lako se prepoznaje, ima 3 crne linije na konektoru). Kvalitet snimka sa njim se drastično poboljšava. Za novije iPhone (od sedmice, pa mlađe), biće vam potreban Ligtning to TRRS adapter (dobija se uz iPhone, a može i da se kupi za 15-20€). Ukoliko želite bežično rešenje, a isto tako dobru stvar, moja preporuka ide za Rode Wireless Go (oko 200€ je set). Za povezivanje sa iPhone, pored Ligtning to TRRS adaptera, treba vam i Rode SC4 (TRS/TRRS adapter) koji je 15ak evra. Neko vreme koristim Wireless Go, o čemu sam pisao u posebnom tekstu Rode Wireless Go – Realan Test.

Možda će delovati da me Rode sponzoriše za pisanje ovog teksta, što nije činjenica. Svu opremu koju posedujem i koristim/testiram sam kupio, i pišem neutralno sve mane i prednosti. Rode je kompanija koja za podcast i broadcast audio ima odličan balans cene i kvaliteta, i skoro u svakom cenovnom rangu ima proizvod koji je vredan pažnje.

Za poboljšanje kvaliteta snimljenog zvuka, na Wireless Go u budućnosti možete dodati mikrofon-bubicu (SmartLav+ recimo može dati odlične rezultate uz SC3 adapter – TRRS na TRS). Vodite računa koji su kompatibilni, jer mnogim bubicama treba dodatno napajanje, koje Wireless Go ne daje.

I dalje ćemo pričati o solo snimku, ili intervjuu koji se snima, pa naknadno montira. Snimači zvuka (portabl) su odlično rešenje koje ćete uvek moći da upotrebite, skoro u svakoj situaciji. Imaju ulaz za slušalice (monitoring), a na njih možete povezati i neki mikrofon. Nekoliko snimača zvuka su vredni naše pažnje, a to su:

  • Zoom H1n (oko 100€)
  • Zoom H4n pro (oko 250€)
  • Zoom H6 (oko 400€)
  • Tascam DR-07X (oko 170€)
  • Tascam DR-44WL (ne proizvodi se više, pretpostavljam da još uvek može da se nađe, cena mu je oko 220€, što predstavlja odličnu kupovinu)

Ukoliko planirate da počnete solo, a kasnije dodate goste, još jednog voditelja (dakle, više izvora zvuka), višekanalni snimači su u startu i te kako opravdana kupovina. Za manji budžet su idealni H4n pro i DR-44WL (novija verzija je DR-40x, sa kojim nemam iskustva, pa ga zato ne pominjem), koji imaju 4 kanala (dva XLR mikrofonska). Ukoliko budžet nije problem, odmah kupite Zoom H6 (ima 4 mikrofonska ulaza, a i to se može proširiti za još 2). Fantastičan je snimač, koji je moguće nadograditi, a rad sa njim, kada naučite sve funkcije, je uživanje. Eksterni snimač je daleko bolje rešenje od mobilnog telefona, jer Vam dozvoljava da podešavate nivoe, daje daleko bolji snimak sa kojim se može u post produkciji kvalitetnije raditi.

Ako je Vaš (budući) podcast kompleksan, a potrebe prevazilaze Zoom H6 (verujte mi, u svetu postoje takvi, ali ih je malo), jedan od omiljenih rešenja podkastera je Zoom LiveTrak L-12. To je digitalna mikseta i multikanalni snimač, koja može da omogući i live broadcast, i individualno snimanje svih kanala, lako se radi mix-minus (bitno za snimanje telefona). Ima ukupno 8 mikrofonskih (XLR) ulaza, i 4 stereo (RCA i TRS). Neću se zadržavati na ovoj spravici, ali morao sam da je spomenem. Ukoliko Vam se ona nalazi na listi, ili znate šta radite i zašto Vam treba, ili novac nije problem (u tom slučaju, kupite odmah, nećete se pokajati, opasno dobar uređaj). Cena u maloprodaji je oko 700€.

Sledeća stavka su mikrofoni. Ovde nećemo pričati o razlikama i performansama dinamičkih i kondenzatorskih mikrofona, proksimiti efektima pojedinih modela, već samo o preporukama i cenama. Dobar mikrofon je neophodan za kvalitetan snimak. Bez dobrog mikrofona nema ni govora o ozbiljnom podkastu. Kao što znate, ne pišem o “tamo nekoj opremi koja nam je nedostupna”, nego o opremi koja se može kupiti na našim prostorima, i sa kojom imam iskustva. Postoje dobri USB mikrofoni, koji Vas mogu poštedeti investicije u zvučnu karticu/snimač/miksetu, jedan od tih je Rode Podcaster – dinamički mikrofon koji daje iznenađujuće dobar snimak. Njegova cena je oko 200€. 

Što veći budžet za mikrofon(e), rastu i zahtevi za dodatnom opremom. Moje preporuke idu za sledeće mikrofone: Rode Broadcaster, Rode NT1, Electrovoice RE-20 (na slici, industrijski standard za radio stanice), Shure SM7B (takođe standard). Cene su od 300 do 500 evra za mikrofon. Na to računajte i stoni stalak koji može koštati od par desetina evra, do par stotina (broadcast standard su čuveni Yellowtec stalci, sa LED lampicama za mikrofone, komad je osetno preko 200€).

Van konkurencije ću pomenuti jedan pevački dinamički mikrofon – Sennheiser e835. Vanserijske rezultate možete dobiti koristeći ovo čudo, a cena mu je tek nešto malo preko 100€. Posedujem ga preko 15 godina, i dan danas radi kao prvog dana. Zvuk koji iz njega izlazi vredi neuporedivo više od tih 100€.

Takođe, izuzetno zanimljivo izgleda nov mikrofon Rode PodMic (primetićete da se Rode dosta igra sa nazivima svojih proizvoda, pa se lako pomešaju). Namenjen je podkasterima. Njegova cena je oko 80-90 evra, a još uvek ga nema kod nas, proizvođač ne stiže da isporuči dovoljnu količinu onima koji su već poručili i platili. Nadam se da ću u skorijoj budućnosti imati prilike da ga testiram.

Oni jeftiniji stalci ne trpe previše pomeranja/savijanja, te lako postaju potrošna roba. Ukoliko će setup biti fiksni, i “kinezi” završavaju posao odlično. Zato je dobro da setite onoga sa početka – šta želite od svog podkasta na duže staze.

Pop filter – to je mrežica koja “suzbija” praskave suglasnike P i B. Ukoliko želite improvizacije, jedna vešalica (ofinger) i najlon čarapa rešavaju posao. Uz, recimo, NT1 (kit verziju), dobijate odličan pop filter.

Audio interfejs – mesto gde ćete “ubosti” taj mikrofon. Kada pričamo o podkastu, moja preporuka definitivno ide za Yamaha AG06, mini (šestokanalni) mikser koji je preko USB izuzetno kvalitetna audio kartica. Lagan je, lako prenosiv, a sutra kada budete želeli u svom podkastu da imate gosta koji je, npr. doneo svoj plejer (neki audio izvor), nećete morati da pravite egzibicije, Yamaha će briljirati. Maloprodajna cena je oko 200 evra. Ukoliko želite za iste pare više mogućnosti (pretpostavljam na uštrb kvaliteta uređaja tj. njegove trajnosti), dobra rešenja su Behringer miksete.

Kablovi, kontektori i potrošna oprema ne bi smeli da pređu 50ak evra za manji podkast studio. Što veći zahtevi, veći su iznosi za kablove i konektore – lako može da bude trocifren iznos za jedan ozbiljan studio. Čak i četvorocifren, ako je u planu da se radi audio i video broadcast 24/7.

Kompjuter, koji bi trebalo da bude za nijansu bolji od obične office “krntije”, jer će vam u nekom trenutku porasti apetit. Za podcast, i bilo koju drugu namenu, a pogotovu multimediju, moja preporuka su kompjuteri koji su na macOS operativnom sistemu (dakle, Apple). Ukoliko ipak želite Windows, preporuka  je da ne sklapate konfiguraciju od najjeftinijih komponenti. Bilo koji laptop sa i3 takođe završava posao. “Zver” konfiguracije su za podcast, jednostavno, overkill. Nema potrebe da sklapate high end računare za to. U budžetu za podcast računar uračunajte oko 500 evra (sa operativnim sistemom). Druga je priča ukoliko uključujemo video momente, a pogotovu video streaming.

Softver za obradu zvuka…postoje i besplatni softveri, a pošto ovde pričamo o nekim best buy opcijama, pomenuću Sound Forge (400 evra)-sa kojim obrađujete glas, Vegas Pro Edit (300 evra)-sa kojim radite montažu. U principu, dovoljan vam je i samo Sound Forge. Drugom prilikom ćemo o obradi zvuka, te koliko to košta.

Slušalice su jako bitna stavka. Ne gledajte ništa dalje od Beyerdynamic 770 Pro. Vrede mnogo više od svoje cene. Jedan par je oko 140 evra (slušalice su potrošna roba, nije bačen novac ni ako u startu kupite 5 pari za podcast studio). Ne bih se zadržavao na ovome. BD770 i ništa više.

Ok, ako baš insistirate, jeftino rešenje (nekih 40€) su Presonus HD7.

Za skuplju (i svakako kvalitetniju) varijantu monitoringa, nabavite dobre zvučne kutije – Yamaha HS7 je moja preporuka (par je oko 600 evra), a možete proći odlično i sa KRK Rokit 5 G4 (par oko 350 evra) ili Rokit 7 G4 monitorima (par oko 450 evra).

Da bi vam snimak bio dobar, potrebno je da snimate u što “gluvljoj” sobi. Kao što sam već napomenuo, potpuno je suludo da imate namenski studio za manje zahtevan podcast, a da se ne biste pokrivali ćebetom (verujte mi, mnogi profesionalci to rade, ili su radili kako sam rekao), preporučujem Pyle PSMRS11, na Amazonu košta oko 90 dolara. Stiže u Srbiju. Provereno. Viđao sam nešto slično i po domaćim prodavnicama muzičke opreme.

Dakle, za podcast studio koji zvuči zaista profesionalno, rame uz rame sa najboljim svetskim podcast-ovima, u opremu i osnovni softver je potrebna minimalna inicijalna investicija (pod uslovom da nemate ništa, osim izolovane prostorije sa nameštajem) od 1000 do 1500 evra. Za veći studio, i podkast sa više aktivnih učesnika, taj iznos lako prelazi 3000 evra.

Da ne bude da sam samo popisao cene, evo i nekoliko predloga, kako bih sam razmišljao o nabavci opreme.

Evo predlga jednog jeftinog, a kvalitetnog podcast rig-a (uz pretpostavku da imate kompjuter za obradu i neki telefon):

V1

  • Sennheiser e835 x2 (200€)
  • Zoom H4n pro (225€)
  • Athletic MS-3 mikrofonski stalak x2 (30€)
  • Adapter audio 3.55mm (TRRS) na 2×3.5 (TRS) (5€)
  • Kablovi (20€)

UKUPNO: 480€

V2

  • Sennheiser e835 (100€)
  • Focusrite Scarlett 2i2 (180€)
  • BeyerDynamic DT770 Pro (140€)
  • Athletic MS-3 mikrofonski stalak (15€)
  • Adapter za mobilni, kablovi (25€)

UKUPNO: 360€

Sa ovim setupom ćete biti u mogućnosti da snimite odličan zvuk, intervju, anketu, ambijent, muziku, telefonske intervjue, skype pozive. Verovatno Vam je zapalo za oči da je ova oprema jeftinija od gore pomenutih 1000-1500€. Nedostaju mobilni telefon, kompjuter, slušalice i softver. S obzirom na to da postoje besplatna softverska rešenja (Audacity – dostupan i za Windows i za macOS), a mnogi već imaju kompjuter, telefon i neke slušalice, to je tačno ta razlika.

Predlog za malo skuplji rig, tj. podcast setup:

  • Rode NT-1 x2 (525€)
  • Sennheiser e835 (100€)
  • Athletic MS-3 mikrofonski stalak (15€)
  • Athletic MIC-7C mikrofonski stalak x2 (50€)
  • Yamaha MG10XU mikseta/audio interfejs (260€)
  • Zoom H6 (400€)
  • KRK Rokit 5 G4 x2 (350€)
  • BeyerDynamic DT770 Pro x3 (420€)
  • Adapter audio 3.55mm (TRRS) na 2×3.5 (TRS) (5€)
  • Kablovi (20€)

UKUPNO: 2145€

Sa ovim setupom ćete moći da uradite bukvalno sve što vam padne na pamet, od jednostavnog podcast-a, pa sve do onih zahtevnih, sa maksimalno 3 istovremena učesnika, plus telefon (Skype, Viber, Messenger, …), kako u studiju, tako i na terenu. I ovde nisam upisao kompjuter, telefon i softver.

Profesionalni podcast studio, koji uz minimalne dodatne investicije može da postane web-based radio:

V1

  • Shure SM7b x4 (1440€)
  • Rode PSA-1 stalak x4 (400€)
  • BeyerDynamic DT770 Pro x4 (560€)
  • Zoom LiveTrak L-12 mikseta/snimač ili RodeCaster Pro (700€)
  • Yamaha HS7 monitori, par (600€)
  • Zoom H6, snimač (za snimanje na terenu) (400€)
  • Rode Wireless Go (200€)
  • Kablovi, konektori (150€)

UKUPNO: 4450€

V2

  • Electrovoice EV RE20 x4 (2000€)
  • Elevtrovoice EV 309A shockmount x4 (560€)
  • Rode PSA-1 stalak x4 (400€)
  • BeyerDynamic DT770 Pro x4 (560€)
  • Zoom LiveTrak L-12 mikseta/snimač ili RodeCaster Pro (700€)
  • Yamaha HS7 monitori, par (600€)
  • Zoom H6, snimač (za snimanje na terenu) (400€)
  • Rode Wireless Go (200€)
  • Kablovi, konektori (150€)

UKUPNO: 5570€

Sa ovim setupom, u audio svetu, jedino je Vaša mašta granica, a pozavideće Vam na opremi i izgledu i oni najveći na svetskom nivou. Na sve ovo, kao i u prethodnim predlozima, ukoliko nemate, potrebno je dodati kompjuter za editing (dovoljno je 500€ za solidno kućište, ili neki laptop, a preporuka je nešto skuplje-Apple), mobilni telefon (300-400€). Softver po želji, cene sam naveo. U podkastu možete imati i bend koji će svirati uživo, snimak može da bude savršen.

Dobra oprema ne garantuje dobar kvalitet podcast-a. Morate da znate da je koristite. Zato dobro razmislite da li želite odmah profesionalnu opremu, kao i da li Vam je taj trošak opravdan ili ne. Uvek mi se možete obratiti za savet.

Dodatak video momenta dodatno (usudiću se da kažem i drastično) poskupljuje priču, a pogotovu ako je reč o lajv strimingu, pa spisak opreme postaje duži (kamere sa pratećom opremom, rasveta, kompjuter za editovanje), ali o tome ćemo nekom drugom prilikom.

I na samom kraju, kad pričamo o podkastima, snimačima zvuka (višekanalnim), miksetama, audio kartama, efekt procerorima, telefonskim hibridima, najbolje sam ostavio za kraj. Pomenuo sam ga kod profesionalnog studija za podcasting. Apsolutni vladar, bez konkurencije u domenu podkastinga je Rodecaster Pro. Cena je isto oko 700€. Nisam ga pomenuo kod snimača zvuka, ili mikseta, jer je za mene mnogo više od snimača ili miksera. Kao snimač, Zoom L-12 je bolji. Kao mikseta, Yamaha ima bolja rešenja. Mnogi podkasteri “biju bitke” šta je bolje imati – L-12 ili Rodecaster Pro. Moje mišljenje je da te dve sprave ne mogu da se porede, jer bi to bilo kao da poredite iPhone sa iPad-om, možda još drastičnije.  U ovom uređaju dobijate:

  • Osmokanalnu miksetu (tačnije 12 kanala) sa 4 mikrofonska ulaza, jednim USB, jednim TRRS i Bluetooth konekcijom
  • 14 kanala multitrack recording uređaj (snima nezavisno od kompjutera, na memorijsku karticu, ili na kompjuter)
  • Efekt procesor (APHEX – aural exciter i big bottom, koji daju onaj čuveni “radijski zvuk” glasu) za svaki kanal pojedinačno
  • Telefonski hibrid (sa mix-minus za svaki stereo kanal)
  • Džingl tablu sa 8 dugmića, sa različitim “bankama” zvukova, za efekte, instrumentale, audio fajlove
  • Razdelnik za slušalice, ukupno 4 nezavisna izlaza
  • Mains out, za razglas ili audio lajv strima
  • Preslušavanje van snimka/emitovanja (pfl)
  • Potpuno integrisani podcast studio koji radi za čistu desetku

Na Rodecaster Pro radim obuke skoro godinu dana, koristim ga kao snimač glasa za reklame, stalno je u pokretu. Rodecaster Pro nikako nije za početnike, niti za one koji ne znaju šta žele od svog podcast-a. Namenjen je profesionalcima, ne vidim opravdanost nabavke u 95% slučajeva podkastinga sa kojim sam se do sada susreo. O trajnosti ne mogu još pričati, s obzirom na to da je još uvek nov uređaj. Deluje da će biti pouzdan. Kao ilustraciju delića mogućnosti, poslušajte ovo:

Na snimku sam koristio sledeći setup: Rodecaster Pro, Rode Broadcaster, PSA-1 stalak, iPhone. Snimak je direktno sa memorijske kartice uploadovan na SoundCloud. Nikakav editing nije rađen.

Više od 90% pomenute opreme u ovom tekstu ćete moći uživo da vidite i probate na kursevima za podkastere koji su u pripremi. U planu su početni, napredni i master-class kursevi. Ukoliko ste zainteresovani da prisustvujete na nekom od njih, ostavite mi Vaše kontakt podatke, kako bih Vas blagovremeno obavestio o terminima i lokacijama.

Ukoliko imate bilo kakvih nejasnoća, želite da pročitate još nešto o podkastima, pišite mi mailom ili preko kontakt stranice, ili ostavite komentar ispod.