Radio voditelj na komercijalnom, muzičkom radiju nije novinar, i ne treba da bude, ali mora da zna bar osnove novinarstva. Potpuni izuzetak su voditelj/spikeri/zaposleni na tzv. talk radiju, gde muzike skoro ni nema. Takav radio ne postoji na našim prostorima, i sve dok se ne bude pojavio, moji tekstovi će se odnositi na sve aktuelne radio stanice na prostoru bivše Jugoslavije.

Relativno skoro sam pisao šta čeka sve one koji žele da rade kao radio voditelji na modernoj radio stanici. Ukoliko te taj tekst nije uplašio, i želiš da postaneš voditelj, ili pak već negde radiš, a želiš da gradiš karijeru, usavršavaš se i budeš za klasu ispred konkurencije, ovaj tekst je za tebe.

Jako dobra stvar je to što danas mnogo toga može da se nauči. Ako imaš upornost, možeš da budeš odličan radio voditelj (ili kako to kolege konsultanti vole da nazivaju, DJ). Za dobrog radio voditelja nije neophodno da ima super glas. Poželjno jeste, ali nije to kjlučna stvar. Dobar radijski voditelj je celokupna ličnost – nekada u mnogo većoj meri zvučna, a danas, audio-vizuelna. Zapravo, multimedijalac.

 

Ovo je 15 poželjnih osobina dobrog radijskog voditelja:

  • Mora da zna da priča, da se obraća (jednom) slušaocu, a ne slušaocima
  • Mora da bude glumac/glumica
  • Mora da se smeje i na svoj račun
  • Mora da bude ponosan/ponosna na svoj grad
  • Mora da zna da “slika” rečima – da pravi tzv. zvučne slike
  • Mora da bude dobro informisan(a)
  • Mora da zna da se nosi sa lažnim vestima (kako da ih prepozna)
  • Mora da bude informatički (digitalno) pismen(a)
  • Mora da bude svuda prisutan/prisutna
  • Mora da deli svoj život u programu (i u online svetu)
  • Mora uvek da se usavršava i da radi na sebi
  • Mora da zna da greši
  • Mora da komunicira sa prodajnim timom
  • Mora da radi pripremu pre, u toku i nakon programa
  • Mora da zna da kontroliše emocije
  1. Mora da zna da priča, da se obaća (jednom) slušaocu, a ne slušaocima

Priča na radiju nije mnogo drugačija od one u kafani/na proslavama/na pauzama… Slušaocu se obraćaš kao da je tu, pored tebe, tačnije, kao da si ti pored nje/njega, i pričate o svim stvarima, govornim jezikom. Šta to znači? Vrlo jednostavno, u kafani, kada te neko pita “Koliko je sati?”, nikada nećeš odgovoriti sa: “Na mom časovniku je tačno 8 sati i 47 minuta.”, nego “8 i 47 je” ili “13 do 9 je”. Tako treba i na radiju. Zatim, nije uvek dobro sa slušaocem biti na TI. Radio je prisan, emotivan medij, i mnogi to shvataju zdravo za gotovo, pa su sa slušaocima na ti. Ali, u našem jeziku, nekada, iz poštovanja persiramo sagovornicima. Kako reaguješ kada vidiš da klinac od 20 godina, nekom pedesetogodišnjaku kaže “TI”? Imaj na umu da se neke radio stanice obraćaju starijoj ciljnoj grupi…

To što mi volimo da kopiramo strane kulture, gde nema persiranja, to više govori o nama, a ne o njima. Dakle, na radiju pričaš onako kako bi pričao/la i da nisi ispred mikrofona. Ne glumataj, i ne pretvaraj se da si nešto što nisi.

  1. Mora da bude glumac/glumica

Ipak, dobar radijski voditelj mora biti glumac. Ali ne onakav kakav nam svima prvo padne na pamet. Voditelj, kao i svi mi, ima svoje dobre i loše dane. Ti “loši” dani su potencijalno veliki problem. Slušaoce ne zanima da li je tebi dan počeo ustajanjem na levu nogu, ili ti kasni plata. Na radiju se isfoliranost voditelja lakše primeti nego na drugim medijima. Ali, opet, ta prirodnost se uči. Mora se ta prirodnost često i glumiti. Ali, isto tako, nekada, moraš da znaš da odglumiš za reklamu, za skeč, za telefonski poziv,…

Najbitnija gluma je kada se priča o stvarima (temama) koje tebe ne dotiču. Tada moraš da glumiš da te izuzetno zanima, da dovoljno barataš podacima o toj temi da niko ni ne posumnja da te ne zanima. Ako pričaš neubedljivo, nemoj ni pričati. Ako kao slušalac čujem da tebe ne zanima, zašto bi to mene zanimalo?

  1. Mora da se smeje i na svoj račun

Lapsusi su sastavni deo posla radijskog voditelja. Ne sme da te bude sramota ako zezneš nešto, pogotovu ako slušaoci krenu da te zezaju zbog toga. A zezaće te. Pišem ti ovo iz iskustva. Moraš da znaš sportski da prihvatiš i kada te kolege ili slušaoci “nameste”. Pogotovu ako radiš humor u svom programu, pa nekome “baciš rukavicu”, potpuno je logično očekivati da će ti taj neko vratiti. Čestitaj i nasmej se. Ok, i vrati prvom prilikom.

  1. Mora da bude ponosan/ponosna na svoj grad

Lokal patriotizam je bitna odlika dobrih voditelja. Ovde je prisutna velika zamka – to što treba da vole svoj grad, voditelji često poistovećuju sa političkim opredeljenjima, pa ovaj lokal patriotizam ode u pogrešnom smeru. Za dobrog voditelja su institucije gradonačelnika, predsednika, premijera i sl. adrese sa kojima treba da sarađuje, bez obzira na to koja je politička opcija na vlasti. Radijski voditelj koji se politički deklariše je sebi karijeru osudio na propast. Jer, vlasti se menjaju (ok, na ovim prostorima teško, ali se menjaju), a politička osvetoljubivost je velika. Radio voditelj nije i ne može biti revolucionar. Dobar radijski voditelj može da popije kafu sa bukvalno svima. Jer je prirodan, jer iskreno voli svoj grad, bez političkog interesa. Dobre stvari zna da pohvali, loše da iskritikuje. Sa stilom, i jedno i drugo. Lokalne priče na radiju uvek dobro prolaze. I prolaziće, dokle god postoji radio.

  1. Mora da zna da “slika” rečima – da pravi zvučne slike

A to znači da ti je odličan, tj. ogroman fond reči. To ćeš dobiti čitanjem. Dobar voditelj je načitan. Svega. Od novina (portala), preko magazina i blogova, pa sve do beletristike i stručne literature. Samo tako ćeš umeti da upotrebiš pravu reč u pravom trenutku. A kada na to dodaš i efekat/muziku, slušalac će imati punu sliku pred očima. I biće zadovoljan. Dakle, moraš da znaš kako rečima i zvučnim efektima da napraviš slušaocu film pred očima.

  1. Mora da bude dobro informisan(a)

Zamisli sledeću situaciju: Ceo svet priča o svetskom prvenstvu u fudbalu, tvoja zemlja igra utakmicu, a ti u programu nemaš ama baš ništa o tome? Čujem te kako kažeš “Ali, ne prati ceo svet svetsko prvenstvo u fudbalu.”. Prati. Dobro, zamisli hipotetički, da je naša reprezentacija osvojila svetsko prvenstvo u fudbalu (iskreno, ja to i pored najbolje volje ne mogu da zamislim; sa košarkom bi bilo lakše), a ti ujutru samo pomeneš (ili ni ne pomeneš) da smo svetski šampioni? Ili, kada je ceo svet pričao o spašavanju dečaka iz pećine (Tajland), da ti to nemaš u programu. Dakle, moraš znati gde da nađeš dobre informacije za program, i moraš znati kako, tj. na koji način da ih preneseš slušaocima.

  1. Mora da zna da se nosi sa lažnim vestima (kako da ih prepozna)

Danas, veliki mediji, lako postaju žrtve lažnih vesti. Nedavno smo imali regionalnih i internacionalnih primera, kako su Hrvati u sred Podgorice vikali “Ovo je Srbija”, ili kako su Brazilci kamenovali autobus sa svojim fudbalerima, jer su bili nezadovoljni rezultatom na svetskom prvenstvu. Ono prvo je bila vanserijska prvoaprilska šala Drugačije Radio Stanice iz Podgorice, a drugo je bila lažna vest, koju je isto tako neko pustio, sa snimkom nekog putničkog autobusa koji je kamenovan u martu. Brazilci su mislili da je u njemu bivši predsednik, koga “kažnjavaju” za nepopularne mere koje je uveo. Originalan snimak je postavljen na YouTube u martu. Brazil je ispao sa svetskog prvenstva u julu. Teško je boriti se sa lažnim vestima, jer svi živimo u vremenu novinarskog senzacionalizma, gde je bitno zarad klikova biti prvi, ali tako lako možemo izgubiti kredibilitet kod slušalaca. Nekoliko minuta više, koji će se potrošiti za proveravanje izvora i pouzdanosti vesti zlata vrede.

  1. Mora da bude informatički (digitalno) pismen(a)

Živimo u Srbiji (Crnoj Gori/Hrvatskoj/BiH/Makedoniji/Sloveniji), nemamo standard i uslove kao Nemci, Englezi ili Amerikanci, pa da imamo po jednu osobu za svaki segment. Dobar voditelj, pored svoje sposobnosti za posao (poznavanje svih neophodnih softvera za rad, i to u sitne detalje), dobar voditelj mora da zna da koristi i softver za obradu zvuka (često nema na raspolaganju audio dizajnera), jednostavnu obradu fotografija, jednostavnu obradu videa,…što više znanja, to bolje.

  1. Mora da bude svuda prisutan/prisutna

I u online i offline svetu. Voditelj je javna ličnost. Dobar voditelj je Zvezda. Sa velikim Z. I nema privatan život. Dobrog voditelja ljudi poznaju, zahvaljujući toj prisutnosti – jer imaju utisak da je jedan od njih. Dakle, moraš da imaš profil (stranicu) na onim društvenim mrežama gde su ti slušaoci, i da budeš u komunikaciji sa njima kad god imaš priliku. To utiče na privatan život, ali ti želiš da budeš voditelj, zar ne? Isto tako, moraš da budeš i na prodajnim sastancima – potencijalni klijenti radija ne slušaju prodavce, oni slušaju tebe. Što više događaja posetiš, to više ličnih kontakata praviš, i lakše ih koristiš. I nikada ne potcenjuj događaje, i prilike za kontakte. Voditelj je izlog radija, svoje smene/emisije, od 00 do 24. Zato mora da vodi računa o svom celokupnom izgledu i nastupu u javnosti. Ponoviću, voditelj je javna ličnost – nikada ne zna gde će ga neko videti, uslikati, snimiti, a pogotovu kada postane poznat, takvih situacija je mnogo više.

  1. Mora da deli svoj život u programu (i u online svetu)

Kao što sam već rekao, slušaoci zbog toga vole i da ti se otvore, gradite zajednički odnos, jer znaju i oni o tebi puno. Naći će te na društvenim mrežama, videće tvoje objave…ako si jedno online, a drugo u programu, a treće u privatnom životu, nećeš biti Voditelj. Voditelj je javna ličnost, i toga mora da bude svestan 24/7.

  1. Mora uvek da se usavršava i da radi na sebi

Dobar voditelj uvek želi više. Jedan od super alata, koji voditelji često i ne vole, jeste slušanje programa. Slušanje programa je odlika velikih – to što je bilo u programu je bilo. I zbog toga ne treba da lete glave. Ali, tek kada čuješ sebe, najbolje ćeš znati šta treba da promeniš za sledeći put. Oni koji imaju privilegiju da slušaju program sa nekim ko ima puno iskustva, upijaju svaki dobronamerni savet. I primenjuju to u programu. Ovo nije lifecoaching, već živa istina – stalno se moraš usavršavati. Kao i svaki drugi posao, i voditeljski se menja u skladu sa vremenom.

  1. Mora da zna da greši

Ko ne radi, taj i ne greši. Baš posle prethodne osobine, moraju se praviti greške. I mora se znati šta je bila greška, koliko god ona bila velika ili mala. Velika greška je ćutanje o greškama.

  1. Mora da komunicira sa prodajnim timom

Prodaja i program su često rivali na radiju. Prodavac prodaje tvoj program, ne obrnuto. Nekada ćeš imati super ideju za program, koja je potencijalno super komercijalno isplativa, i to treba da znaju ljudi koji se bave programom (drugom prilikom ćemo diskutovati zašto dobar prodavac mora da bude skoro pa voditelj).

  1. Mora da radi pripremu pre, u toku i nakon programa

Ne postoji voditelj trenutka. Zapravo, postoji, ali i tada mora da radi pripremu – upadice koje poentiraju se lakše dese kada postoji priprema. Priprema se uvek radi. Egzekucija programa je bolja onoliko koliko je vremena potrošeno na pripremu. Pripreme nikada nije dovoljno. U pripremi se može uživati, tokom nje se dobiju nove i još bolje ideje, i zato je to najmoćnije oružje dobrog voditelja. Priprema se pre izvedbe mora pročitati, a poželjno, i provežbati.

  1. Mora da zna da kontroliše emocije

Smeh je super kada se desi, ali nekontrolisan smeh ume da iritira. Sa druge strane, ako je napolju kijamet, skoro pa vremenska katastrofa, na ivici krizne situacije, potpuno je suludo glumiti ludilo i veselje u programu, i smejati se, pogotovu dok su nekome potencijalno kuće ugrožene. Ni tada ne treba mračiti slušaoce, već davati preko potrebnu dozu optimizma. Radio je u kriznim situacijama najjači medij, kome se ljudi okreću, jer je brz i dostupan. Tada se slušaoci više nego ikada oslanjaju na voditelje.

Mora da poznaje muziku i pravilno izgovara imena izvođača i pesama

Bez ovoga, bolje je da ne pomišljaš da radiš na komercijalnom, muzičkom radiju. Radio se sluša zbog muzike, i ako ti pokažeš da ne znaš da izgovoriš ono što stanica na kojoj radiš pušta, ti si Alisa u zemlji čuda radijskog sveta. Veruj mi, naslušao sam se Tina Turnera, Red Hot Čili Pejprsa, Daran Darana, Guns en Rozesa, i mnogih drugih. Nauči kako se pravilno izgovaraju izvođači i pesme. Imaš internet.

Mora da zna kad, šta i koliko da priča

Ok. Ova i prethodna su “bonus” odlike, koje ne bi trebalo ni navoditi.  Ovu, poslednju volim da nazovem “nulta” jer je voditelj (ti si) tu zbog sadržaja. Izbaci sve nepotrebnosti iz svoje pripreme i programa (veruj mi, mnogo nepotrebnog sadržaja je prisutno na našem radijskom nebu) , znaj kada je pravo vreme da se uključiš i šta ćeš reći.