Preskupo ne mora da bude uspešno

Često jeste, ali…

Potrošili ste silne budžete, platili agencije da vam naprave reklamu, zakupili najgledanije/najčitanije/najslušanije medije…izgleda kao da je režirao Piter Džekson, zvuči kao da je snimano u Ebi rouds studijima…a rezultat na kraju, kao i da nije bilo reklame.

Zašto?

Možda niste preneli jasnu poruku. Možda ste na pogrešnom mestu plasirali reklamu. I u ovom tekstu ćemo se fokusirati na radio reklamu, a videćete da se nešto može primeniti i na online/TV/print.

0sec
Svetski rekord u trci na 100m

Postavite cilj! Trka na 100 metara ima samo jedan cilj. I zamislite da je u toj trci Usein Bolt za 9.58 sekundi morao da “prođe” kroz 2 cilja. Da se nasmeje kameri tokom trke…ili mahne svom treneru. Nikada ne bi postavio svetski rekord. Vaša reklama je trka. Trka sa skupim sekundama, trka sa jakom konkurencijom, ali i trka za poverenjem i emocijama potrošača.

Hajde da analiziramo (radijsku) reklamu nekog hipermarketa:

Samo ovog vikenda u XCLKJNEA: litar ulja “Iskon” 236,99. Svinjski but BK (bez kosti, za nas glupe koji se uvek pitaju “Šta im je to BK”), kilogram, 437,99. “Persil” deterdžent od 6 kilograma 1278,99. Lubenica iz Grčke, kilogram 48,99. Sve to u HIPERUNIRITAMČAVKAFIS hipermarketu, na vikend akciji od 15. do 19. juna.

0
Broj nezapamćenih poruka

Koliko poruka ima u ovoj reklami?

  • Ulje, Iskon, kilogram, litar, svinjski but…već sam zaboravio i šta sam napisao iznad, a šta bi tek bilo da sam to slušao dok vozim.

Zamislite da u reklamnom bloku ima još jedan koji oglašava isto to ili slično. A zamislite da su tu još dva? I na kraju, zamislite da tu radio stanicu slušaju ljudi koje uopšte ne interesuju nabavke za domaćinstvo (mladi, 18-25). Ali, ta stanica ima ogromnu slušanost! Dubok naklon!

E, pa…ovo su bačene pare. Međutim, hajde da zamislimo da se ta reklama emituje na stanici koja emituje program za 25-45. Uzmimo za pretpostavku da sam baš pripadnik te ciljne grupe, te da mi treba svinjski but. Zaboravio sam i koliko košta, i kada je akcija. Još ako je konkurencija imala svinjski vrat BK…kupiću tamo gde inače kupujem: u najbližem hipermarketu, ili u mesari u kojoj godinama kupujem na pijaci.

Najjednostavnija moguća, a daleko efektnija npr. za mene, radijska reklama bi bila:

U HIPERUNIRITAMČAVKAFIS ove nedelje, najsvežiji i verovatno najjeftiniji svinjski but u gradu.

Naravno, može to i kreativnije i emotivnije i za najbanalniju stvar poput svinjskog buta, ali i onda moramo imati jasnu poruku.

Pa, onda u sledećem reklamnom bloku (po istoj bruto ceni emitovanja), isto to, ali za ulje. Ili deterdžent.

Ne, nema potrebe u radijskoj reklami izbombardovati slušaoce sa milion informacija. Zaista. Dosta su nas bombardovali.

Mića iz kraja, potencijalni klijent

Verovatno ste pomislili (i ja sam, priznajem). Ok, to su veliki oglašivači, šta je sa tzv. malim oglašivačima?

Oni su mi daleko draži. I njihovih 100€ budžeta za oglašavanje je daleko više nego kada jedan HIPERUNIRITAMČAVKAFIS hipermarket ostavi 200€ za oglas.

Ali, i njima treba objasniti gore pomenute stvari. Pošto je uglavnom kod takvih klijenata osoba koja odlučuje o reklamnim aktivnostima, upravo vlasnik, njegov sin/ćerka ili neko ko nije baš najsigurniji šta želi, tu mu treba pomoći. Objasniti mu kako radio (ili neki drugi medij na kom želi da se oglašava) funkcioniše. Da dobra reklama zaista radi.

A oni uglavnom žele da se u 20 sekundi kaže SVE! I ime, i delatnost, i popust, i proizvod, i broj telefona, i biohemijski rezultati njegove sekretarice.

E, pa ne može. Mislim, može. Upaliće prvi put. Eventualno drugi. I onda ste imali jednokratnu kampanju, razočaranog klijenta koji se nikada više neće oglašavati…i zato će svi biti na gubitku.

Reklama je potrebna svima. Uvek. Kraj diskusije. Objasnite im da je jednostavnost najbitnija. Da su ljudi jednostavna bića, te da ne treba komplikovati tamo gde ne treba.

Pretpostavimo da SZR Mićine muške kravate želi da se oglašava.

Cilj mu je da kaže da su kravate jeftine. Na radiju ne možemo preneti sliku, i ne treba. Tu je internet, najkompatibilniji medij sa radijskim oglašavanjem. Radio stanica takođe ima svoje online kanale komunikacije. Nadam se.

Takođe, iskreno se nadam da u 21. veku Mića zna da mora da ima i svoj online nastup (dakle, sajt na .rs domenu/društvene mreže). A Gugl sve vidi – glagol “guglati” je ušao u Oksfordov rečnik. Zašto pominjem Gugl i online nastup pročitajte u prethodnom tekstu – Zašto slušaoci odlaze?

Mića mora da kaže da ima jeftine kravate.

 

Mićine muške kravate će sigurno ljudi iz ciljne grupe zapamtiti već nakon nekoliko slušanja. I kada im bude zatrebala kravata, prilično sam siguran da će pretraga na guglu biti “mićine muške kravate” a ne “kravate Beograd/Novi Sad/Niš…”.

I Mića će biti zadovoljan. I platiće reklamu. Opet. Jer će zbog nje zaraditi.

Svratite kod Miće na piće!
Ne. Svratite kod Miće po kravate.
Pa gde je tu rima?
Mićine muške kravate.
Toliko jeftine da ne mora na rate.
Znači, za kravate kod Miće,
da ponesem samo siće?
Mićine muške kravate.
Mićina reklama, Mićine muške kravate

Ne dozvolite da Vaša reklama (bilo da ste iz radijskog sveta, bilo da ste oglašivač, bilo da ste predstavnik agencije) bude sr$#je!

Nemojte reći da ste najjeftiniji u gradu, ako niste 100% sigurni u to. Danas se informacije jako brzo šire (doba interneta i društvenih mreža). Ne lažite ni za šta. Ne treba Vam to u životu. Istina je uvek najbolja opcija.
Radijske reklame koje su zanimljive lako ostanu u memoriji. Upotreba naprednih tehnika uma u kreiranju reklama može mnogo pomoći. Upotrebite malog zelenog zmaja u svakom segmentu programa/oglasnog prostora.
Prenesite jasnu poruku. 

Ovo je, zapravo, prva stavka. Prvo budite načisto sami sa sobom. Šta želite od reklame? Da ljudi čuju za Vas? Da čuju za Vaš proizvod? Da dođu u Vaš lokal?

Ne može sve. Postavite jedan cilj.

I ne zloupotrebljavajte ih. Ljudi nisu roboti. Ljudi su emotivna bića. Pojačajte emocije. One prave. Pokažite da je Vama bitno to što želite da im kažete.

Dobra reklama će se prepričavati. Napravite reklamu o kojoj se priča. I naravno, plasirajte je na pravom mestu. Džabe vam 100.000 slušalaca/gledalaca, ako od tih 100.000 nemate ni 10 ljudi iz Vaše ciljne grupe. Nađite stanicu sa 1000 slušalaca, a od kojih je bar 800 onih koji su Vaši potencijalni kupci.

Pre pravljenja reklame pažljivo postavite cilj. O željenim dejstvima i efektima reklame posavetujte se sa stručnjakom ili kreativcem.