One podcast to rule them all

Srbija prati svetske trendove, pa tako imamo jednu rastuću scenu podkasta i kod nas. Kada je nešto tako “vruće”, mnogi bi želeli da pokrenu svoju verziju, međutim, od ideje do realizacije nije tako kratak put.

U poslednje vreme dobijam dosta mailova sa pitanjima koja se tiču pokretanja podcast-a, a pogotovu nakon čitanja teksta “Koliko košta i šta sve treba za pokretanje radija i podcast-a”, pa na osnovu toga mogu da vidim da je odmah nakon ideje o pokretanju jedna gusta magla u kojoj se kriju velike nagazne mine. Pisao sam i o tome kolika je slušanost podcast-a u svetu, a kako je ponuda kod nas manja, isto tako je i slušanost daleko manja (u smislu broja slušalaca) – ovo je jako bitno zbog monetizacije i (samo)održivosti Vašeg budućeg podkasta. Izuzetno me raduje što će ponuda rasti iz dana u dan, a u ovom tekstu ću pokušati da Vam pomognem oko pokretanja podkasta. S obzirom na to da još uvek nema puno literature (na našem jeziku nisam uspeo da pronađem ni jednu knjigu o podkastima), te da su glavni izvori informacija youtube i blogovi, trudiću se da Vam pomognom što više, tj. pišem na osnovu upita koje mi šaljete.

Šta je sve potrebno za dobar podkast?

  • Dobra ideja
  • Dobra dikcija, tehnika pričanja ispred mikrofona
  • Poznavanje osnovnog audio editinga
  • Poznavanje osnova marketinga
  • Novac (za opremu na prvom mestu)
  • Vreme
  • Prostor
  • Upornost

Ukoliko dodamo i video momenat, lista šta sve treba za dobar podcast postaje dosta duža. U ovom tekstu, zadržaćemo se samo na audio formi.

Svako može da pokrene svoj podkast

Samo delimično se slažem sa ovom tvrdnjom. Dobra ideja i dobar sadržaj podkasta mogu maskirati ostale nedostatke. Dobra stvar za Vaš eventualni početak je to što konkurencija na našim prostorima zaista nije velika, a to garantuje dobre startne pozicije za šta god da se odlučite da radite. Kako vreme bude odmicalo, a ponuda postane veća, tako će ostale stavke sa spiska iznad igrati sve veću ulogu. Verujem da, čim čitate ovo, imate želju da pokrenete svoj podcast, ili ga već radite i želite da unapredite, a to znači i da ste slušali mnoge podcaste.

Pođite od sebe, koliku šansu dajete podcastu koji ima loš zvuk, gde voditelj nema dinamiku i određenu harizmu, njegovi sagovornici “mrtvi”? Takav podcast je osuđen na propast. Pogotovu ako postoji neki sličan.

Ne mora se sve monetizovati, može nešto da se radi i iz hobija

Apsolutno tačno, i super je što podcasting nije toliko skup hobi. Vodite računa da ne upadnete u vremensku zamku, a to je da hobi počne da oduzima više vremena nego što treba. Lako može da se desi ovaj scenario. Pogotovu u situaciji kad počne da deluje da bi hobi mogao da donese neku zaradu. To je raskrsnica na kojoj taj hobi ili ostaje na svom kursu, ili postaje dodatni vid zarade.

Vrste podkasta

Ne postoji zvanična klasifikacija, ali svakako neki formati se razlikuju, te ćemo prodiskutovati o najznačajnijim, a kako raste kompleksnost, tako raste i cena proizvodnje Vašeg podkasta.

Solo podcast – Samo ime kaže. Solo podkast je pogodan za proizvođače sadržaja i velike influensere. Npr. stand-up komičari mogu svoje nastupe najavljivati preko podkasta. Ili muzičari. Kroz ovakav podkast, voditelj, tj. autor deli svoje impresije, mišljenja sa slušaocima.  Ovakav podkast je najjednostavniji za produkciju, jer u osnovi, dovoljan je i telefon sa snimanjem zvuka. Naravno, kao neko ko dolazi sa radija, nisam ljubitelj takve “jeftine” proizvodnje. Verujte mi, tako ne može dobro zvučati, pogotovu ako ste početnik. Dodavanjem nekih radijskih momenata (efekti, instrumentali, prilozi), to zvuči daleko bolje, a tu nije dovoljan telefon sa integrisanim mikrofonom. Ponavljam, lako možete napraviti budalu od sebe sa ovom vrstom podkasta.

Intervju – Verovatno najrasprostranjeniji vid podkasta u celom svetu. U Srbiji svakako jeste. Najjednostavniji za proizvodnju. Za razliku od solo podkasta, ovde je gost centralna figura. To je osoba koja je pozvana da priča o nekoj temi, svojoj struci i mnogim drugim stvarima. Tehnički, gost može fizički biti pored voditelja, ali danas, postoje sjajni načini za dobar intervju bez fizičkog prisustva. Neki od njih su: telefon, Skype/Viber,…

Panel/okrugli sto – Slično intervjuu, ali nije u pitanju jedan gost. Sjajno i dinamično za slušanje, lako prerasta u fantastičan sadržaj. Komplikovano za produkciju, sjajno za slušanje. Nemoguće je uraditi sa jeftinom opremom, a da bude kvalitetno.

Show (magazin/kolažni) – Najšareniji format podkasta. Sastoji se iz vesti, intervjua, diskusija, priloga, a svaki od ovih delova ima drugačiju produkciju. Zahteva puno vremena, znanja, teško ga je samostalno spremati i realizovati. Na nedeljnom nivou se proizvodi u većem broju slučajeva. Za ovakav podcast Vam zaista treba dosta opreme, znanja i veština, i ovo je “najsjajniji” vid podkasta, koji daje razliku.

Show sa dva ili više voditelja – Autori, tj. voditelji se moraju dobro poznavati. Zahteva puno pripreme. Tehnički, može se izvoditi kao intervju ili panel, s tim što svako mora znati svoju ulogu. Ovaj vid podkasta može po formi da bude i Show, čime se diže kompleksnost.

Interaktivnost podkasta – Prema definiciji, podcast je miks dve stvari: Personal On Demand i Broadcast. Prema još užoj definiciji, podcast je audio fajl koji se preuzima sa interneta i naknadno sluša, čime interaktivnost pada u vodu. Međutim, postoji jedan oblik/način proizvodnje podcasta, koji ima svoj broadcast (dakle, live program), ali kao takav ostaje dostupan. Ako bismo se bavili isključivo teorijom, to je više broadcast koji se može slušati odloženo. Momenat koji ga ostavlja u formi podkasta na mreži, daje nam za pravo da ga svrstamo u podcast. Ovo je, još komplikovaniji oblik produkcije podkasta, jer tu imamo mogućnost live interakcije sa slušaocima preko raznih platforma.

Pre nego što lansirate svoj podkast u javnost, vežbajte. Puno vežbajte. Testirajte sebe i učesnike u Vašem podkastu. Planirajte. Nemojte davati sebi preveliki zalogaj. Ako je hobi, treba da uživate u njemu, ne da Vam bude omča oko vrata. Uvek me možete pitati šta Vas zanima, trudim se da odgovorim svima. Pošaljite mi i o čemu biste voleli da čitate.

Kada odlučite šta ćete raditi u svom podkastu, počinju pripreme prostora i popisivanje i nabavka opreme. O tome ćete pronaći u tekstu Šta sve treba od opreme i koliko košta da se napravi studio za podcast?

Pročitajte i Podkast ili blog?

U toku su prijave za online kurs o podkastima: