KO ĆE KOGA NOKAUTIRATI?

Na samom početku, želim da svima bude jasno – cilj ovog teksta nije da se diskredituju TV, radio ili društvene mreže kao kanal komunikacije za marketinške aktivnosti. Naprotiv! Smatram da je svaki kanal izuzetno bitan, da moć društvenih mreža raste iz dana u dan, i da može mnogo da doprinese celokupnoj slici Vašeg proizvoda ili usluge. Dakle, nikako ne smete da zapostavite to, samo morate da se podsetite nekih, još uvek izuzetno moćnih kanala kao što su TV (trenutno, a sigurno još dobar niz godina i najmoćniji) i radio (najzapostavljeniji).

Fejsbuk je ubio televiziju!
Nepoznat autor, početak novog milenijuma
Televizija je ubila radio!
Nepoznat autor, početak prošlog veka

Logično, iz toga proizilazi, Fejsbuk je demolirao radio!

 

A da li je zaista tako, hajde da prvi put pričamo i poredimo babe i babe, odnosno, žabe i žabe.

Ko je masovniji?

U Srbiji, prema Fejsbukovim podacima, postoji 3.04 miliona korisnika, računajući duple naloge (za koje ne postoji podatak koliko ih je). Od toga, 65% korisnika je aktivno na nedeljnom nivou, a kada se to izračuna, dobijamo 1.98 miliona korisnika Fejsbuka nedeljno.

Radio ima 3.43 miliona slušalaca nedeljno.

3.04 miliona korisnika Fejsbuka – 88%
1.98 miliona nedeljno – 58%
3.43 miliona slušalaca nedeljno – 100%

Pobednik prve runde:

RADIO

FUN FACT

Koliko ljudima znači zvuk? (kliknite za odgovor)
85% korisnika Fejsbuka konzumira sadržaje bez zvuka.

100% slušalaca radija konzumira sadržaj sa zvukom.

Gde se više provodi vremena?

Većina ljudi je non stop online, na Fejsbuku/Instagramu. U pravu ste. U Vašem okruženju. U proseku, ljudi na Fejsbuku dnevno provedu između 35 minuta (izvor: SMT) i 50 minuta (izvor: Facebook). Na nedeljnom nivou, to je maksimalno nepunih 6 sati.

 

Radio se, u Srbiji, dnevno u proseku sluša oko 130 minuta (izvor: Nielsen, jesen 2017.). Na nedeljnom nivou, to je preko 15 sati.

 

Evo i grafički koliko je to u odnosu na 24 sata:

Fejsbuk
Radio
6 sati nedeljno na Fejsbuku 10
Preko 15 sati nedeljno uz radio 31

Pobednik druge runde:

RADIO

Content marketing

Content marketing je novina koju su doneli digitalni marketari. Potpuno tačno. Taj termin nije postojao pre društvenih mreža, ali je suština toga mudro plasiranje proizvoda ili usluge kroz sadržaj. Na radiju to postoji otprilike od kada i sam radio. Zove «sapunska opera», «voditeljska objava», «spikerski tekst», «sponzorisan brejk», «voditeljski pr/plasiranje proizvoda»,… Način izvedbe varira od stanice do stanice. Tu postoje i katastrofalni primeri, ali i fantastični. O tome, nekom drugom prilikom. Savetujem, ako vas zanima radijsko oglašavanje, da pročitate ovaj tekst.

Pobednik treće runde:

NEREŠENO

Kada su ljudi aktivni?

Fejsbuk i radio su izuzetno kompatibilni po pitanju prime time. Pođite od sebe ako hoćete da poredite ova dva medija. Televizija uveče i društvene mreže se preklapaju. Međutim, ujutru i popodne, kada ljudi idu na posao i vraćaju se sa istog, radio dominira. I dominiraće. Upravo ti tzv. drivetime periodi ujutru i popodne (izvor: IPSOS Strategic) treba da vam budu u glavi kada dogovarate media plan. Fejsbuk ima svoje «pikove» u toku kasnog prepodneva/ranog popodneva i uveče.

Pobednik četvrte runde:

NEREŠENO

BROJKE, BROJKE, BROJKE….

Navike korisnika su takođe nešto što se može prevesti u brojke. 68% korisnika Fejsbuka ne obraća pažnju na aktivnosti brendova koje su lajkovali. Uvođenjem Explore feed-a, ova brojka je vrlo verovatno veća. 80% slušalaca ne promeni reklamni blok, ako je prva reklama zanimljiva.

 

Zajedničko za fejsbuk video oglas i radio reklamu jeste «kupovina pažnje» – prve 3 sekunde kupuju pažnju većine korisnika (na radiju 7 sekundi). Fejsbuk je brži medij. Brži ne znači ubedljiviji, jer je CTR (broj korisnika koji klikne na oglas) u proseku 0.9%. Postoji i detaljna statistika, za neke oblasti je CTR veći, za neke manji, ali nisu to velike varijacije u odnosu na prosek.

 

Još jednu stvar je jako bitno znati – Organic reach za stranice brendova je oko 2%. To znači, da stranica sa milion fanova, ima doseg 20.000 po objavi. Kada tome dodate 0.9% CTR, 180 korisnika klikne na link. Dobro, ovo se odnosi na neplaćene objave, ne uzimamo u obzir. Fejsbuk je, još jednom, izuzetno bitan marketinški kanal (za nastup na internetu je potpuno druga tema, i o tome nekom drugom prilikom).

Pobednik pete runde:

NEREŠENO (sa golom u gostima za Radio)

PRIMER

Recimo, da hoćete da se oglašavate u Novom Sadu, u trajanju od mesec dana, a budžet za oglašavanje je 550€.

 

U ads manager targetirate Novi Sad sa okolinom, postavite budžet, odredite ciljnu grupu 25-55, trajanje mesec dana.

 

Fejsbuk će prognozirati ukupan reach 210.000. Velika brojka zaista. Međutim, to je prognoza. Može biti manje, može biti veće. Držaćemo se te procene, i pretpostavićemo da će toliko ljudi zaista videti vaš oglas. Pomnožićemo sa CTR (broj korisnika koji klikne na oglas). 1890 ljudi će, u najboljem slučaju doći na vaš sajt. Platili ste 0.29€ po osobi.

Za radio, kao primer iz Novog Sada, uzećemo Radio Signal. Ponuda koju sam dobio tokom istraživanja, za budžet od 550€ izgleda ovako:

 

  • Ukupno 8 emitovanja dnevno, plus 2 gratis (ne računajući popuste koji se uvek mogu dogovoriti sa radio stanicama), spot od 15 sekundi. 150 sekundi dnevno, na 30 dana, ima ukupno 75 minuta (i slovima, SEDAMDESET PET MINUTA) programa.

 

Za to vreme (mesec dana), reklamu će svakog dana (a računaćemo, opet široke ruke, samo radne dane, dakle 20) sigurno više puta čuti preko 40.000. Dobru radio reklamu je dovoljno čuti samo jednom, da bi se zapamtila. Ali, hajde i tu da budemo široke ruke, pa da kažemo 3x. I da neće svi slušaoci zapamtiti, nego samo 30%. Svake nedelje, oko 45.000 različitih ljudi sluša Radio Signal. 13.500 ljudi nedeljno, puta 4 nedelje, dolazimo do 54.000 ljudi koji će zapamtiti reklamu. Platili ste 0.01€ po osobi.

Pobednik šeste runde:

RADIO

Društvene mreže – sajtovi ili aplikacije, koje imaju za cilj da povežu korisnike. Korisnici su centralne figure (dakle, ne brendovi, ne oglasi) koje kreiraju sadržaje i dele sa svojim prijateljima. Ne influenseri, već mikroinfluenseri. Osobe koje lično poznaju drugi korisnici. Tu može proći neki vid naprednog «WOM» marketinga.
Društven Mrežnjaković, Objašnjenje b.b.

Nedavno su rađena razna istraživanja na temu društvenih mreža, koja bih želeo da podelim sa Vama. Sensis je uradio detaljnu analizu za šta se koriste društvene mreže. Rezultati su neočekivani!

da nađe partnera 3%
da bi pisalo utiske o proizvodima/uslugama 6%
zbog politike 7%
zato što ih je neko naterao 11%
da pronađe ljude sa istim interesovanjima 13%
da istraži nešto više o proizvodu/usluzi koju ima u planu 16%
zbog promocija/marketinških aktivnosti 18%
da pronađe informacije iz sveta zabave (npr o muzičarima, koncertima/predstavama…) 23%
da usaglasi događaje/izlaske/offline druženja 33%
da bi pratilo poznate ličnosti 9%
da pronađe informacije o putovanjima/turističkim destinacijama (review/foto/video) 13%
da pronađe nove prijatelje 14%
da igra igrice 18%
da sazna nešto više o brendovima/poslovnim aktivnostima neke kompanije 22%
da se informiše (vesti) 27%
želi da podeli neku fotografiju ili video 51%

I pazite sad, najveći broj korisnika društvenih mreža je tu da bi se družio sa rođacima i prijateljima. Ne da bi se družio sa brendovima, ne da bi bio bombardovan reklamama, već da potvrdi zašto se platforma zove – družtvena mreža.

Ovo mora biti bitan (verovatno i najbitniji) podatak onima koji prave strategiju nastupa na društvenim mrežama:

Korisnika društvenih mreža se tu nalazi da bi se družilo sa rođacima i prijateljima 94%

Plavo obojeni barovi su nešto što nikako ne smete da zapostavite ukoliko se baivte marketingom. Postoje razne potvrde da ovi procenti iz godine u godinu rastu, ali to samo potvrđuje da ne treba zaboraviti društvene medije kao kanal komunikacije u marketinškim aktivnostima.

Još jedno istraživanje je uradio Kentico. Dobio je još interesantnije brojke:

39% korisnika je «lajkovalo» između 1 i 10 brendova na Fejsbuku

7% 11-20

6% 21-30

40% korisnika nije «lajkovalo» ni jedan brend

Od onih koji su «lajkovali», samo 40% je reklo da su to uradili jer su već znali koji je to brend (interesovao ih je) i žele da budu informisani o promocijama, ponudama i sl. 12% je «lajkovalo» na preporuku prijatelja. Samo 8% je «zapratilo» brend koji ne poznaju u offline svetu, pa žele da nauče nešto više. Najčešći razlozi za «unlike/unfollow» su nezanimljive objave (32%) i previše objava (28%).

72% korisnika nikada ili vrlo retko kupe proizvod/uslugu nakon što se informišu o tome na društvenim mrežama, ali 35% njih će kupiti na osnovu broja dobrih utisaka drugih korisnika.

POBEDNIK BOKS MEČA

RADIO

TEHNIČKIM NOKAUTOM U 6. RUNDI